Dit gaat allemaal veranderen aan het station Zwolle

woensdag 10 mei 2017
timer 3 min
Het station Zwolle staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering. De komende jaren wordt het belangrijke vervoersknooppunt rigoureus verbouwd. Bureau Karres+Brands, uitgekozen door de gemeente om het plan voor de spoorzone te ontwerpen, geeft een impressie van hoe het stationsgebied er over 10 tot 15 jaar uit moet komen te zien.

Een flinke verbouwing aan het station Zwolle is geen overbodige luxe, schrijft wethouder Ed Anker van de gemeente Zwolle in het voorwoord van het ‘Ontwikkelperspectief stationsgebied Zwolle’. Eén ochtend polshoogte nemen was voldoende voor Anker om te concluderen dat er werk aan de winkel is.

 

“Oké, het functioneert maar op drukke momenten van de dag is het wel noodzakelijk dat verkeersregelaars de boel in goede banen leiden. Als je er een tijdje staat, valt ook op hoe verouderd en schraal het er uit ziet. Het gebrek aan allure dringt zich op. Niet echt een plek om trots op te zijn en bepaald geen visitekaartje voor onze mooie regio en stad”, schrijft Anker.

 


Credit: Bureau Karres+Brands ©

Fietsen verdwijnen in de kelder

Op de planning staan onder andere een busbrug, een nieuw busplatform, een nieuwe fietskelder, maar ook totaal heringerichte stationspleinen. Het aanblik van het station verandert in zijn geheel. Het rommelige karakter, grotendeels veroorzaakt door het verkeer en de vele fietsen op de stoep, verdwijnt. De fietsen kunnen gestald worden in de fietskelder die plek biedt aan 4.800 fietsen.

Bussen naar de zuidkant

Het plein aan de noordkant, de stadszijde van het station, ondergaat een rigoureuze verandering. In de huidige situatie staat het perron aan de noordkant vol met bussen. Daarom wordt het busperron verplaatst naar de zuidzijde, waardoor de noordzijde dient als de verkeersluwe entree naar de binnenstad. Bovendien wordt het historische stationsgebouw door het verplaatsen van de busperrons beter zichtbaar. Door een busbrug over het spoor kunnen de bussen eenvoudig de stad bereiken en rijdt er minder verkeer over de Westerlaan.

Nieuw stationsplein

Aan de zuidzijde van het station ontbreekt in de huidige situatie een duidelijke ingang. Ook is er geen stationsplein. De reizigerstunnel mondt uit op de Hanzelaan, waardoor voetgangers het verkeer moeten kruisen. Niet wenselijk, volgens de gemeente. Daarom wordt in het plan gewerkt aan duidelijke en overkapte entree én een stationsplein.

 

Bekijk hieronder de video waarin de ambities voor het Stationsgebied Zwolle worden uitgelicht.

 

Stationsgebied Zwolle from karres en brands on Vimeo.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft

18 sep om 09:15 uur

In het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…

Lees verder »