Vriezenveen krijgt circulaire en klimaatadaptieve straat
Op het eerste oog lijkt het te gaan om alleen het vervangen van een nieuw wegdek, maar niets is minder waar, aldus Koster: “Dit is nu één van de projecten waar klimaatadaptatie, circulariteit en duurzaamheid in praktijk wordt gebracht." Het werk aan de straat sluit aan op de campagne over klimaatadaptatie, die onlangs van start is gegaan. "We zijn nu halverwege het werk, er moet nog een en ander gebeuren, maar je kan goed zien wat we als gemeente doen om Twenterand toekomstbestendig te maken", zo zegt Koster. "Een groot deel van de effecten van klimaatverandering kunnen we op een slimme manier oplossen. We proberen dit zo veel mogelijk zichtbaar te doen, maar als het niet kan, dan op verantwoorde wijze onder de rijbaan. De planning is dat het gehele werk voor het einde van het jaar klaar is."
De werkzaamheden aan de Dunantstraat bestaan uit het vervangen van het vuilwaterriool voor een nieuw riool, het aanleggen van een stabiele waterbuffer onder de rijweg Aquabase, het neerleggen van een extra doek (GeoClean aquatextiel, het blauwe doek op de foto) om te voorkomen dat minerale oliën in de bodem of het grondwater komen. Het water wordt opgeslagen onder de rijbaan en vervolgens wordt het geïnfiltreerd en/of vertraagd afgevoerd. De kolken voeren het water via een afvoerbuis naar het een holle ruimte onder de rijbaan. Deze ruimte wordt bij nat weer gevuld en vervolgens weer langzaam water afgeven aan de ondergrond. Bij extreem veel regenval in korte tijd is er voor een piekbelasting een ‘ontsnapping’ gemaakt naar het vuilwaterriool. Het systeem vult zich met water en de lucht wordt via luchtroosters uit het systeem gelaten.
De betonverhardingen van de straat worden nieuw geleverd. Dat product is duurzaam gemaakt. Reduton is cementloos beton waar betongranulaat inzit. Dat is gerecycled materiaal. Reduton is afkomstig van het van oorsprong Vriezenveens bedrijf v.d. Bosch Beton. De gebakken stenen die uit de rijweg komen, worden ook weer toegepast in de nieuwe rijbaan.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Circulaire waterberging onder asfalt met duurzame keuzes in Oss
26 mrt om 08:49 uurHet bedrijventerrein Moleneind in Oss ondergaat een opmerkelijke metamorfose richting duurzaamheid. De…
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
22 mrt om 13:37 uurRijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…
Young professional in de openbare ruimte: Thijs Ebbers
21 mrt om 14:53 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Onderzoek naar de waterbergende weg: we volgen de druppel door het hele systeem
19 mrt om 09:03 uurMet meer dan een meter neerslag was het recordnat in Nederland in het afgelopen jaar. Maar 2023 kende ook…
Expertcolumn Luuk Postmes: Verwondering
14 mrt om 10:55 uurBlijf je verwonderen, daar wordt de wereld beter van. En groener! Luuk Postmes van de gemeente Eindhoven heeft…
‘Bij groen in de stad is één plus één zeven’
29 feb om 09:35 uurMeer groen in de buitenruimte, het lijkt een inkoppertje in een tijd waarin we steeds regelmatiger kampen met…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…