Amsterdam experimenteert met de leefstraat

maandag 27 mei 2019
timer 2 min
Gemeente Amsterdam experimenteert volop met leefstraten. In dit type straat worden auto's geweerd: het geeft inwoners de ruimte de straat tijdelijk een andere inrichting en invulling te geven.

In een leefstraat kunnen buurtbewoners samenkomen en activiteiten organiseren. Het is een initiatief van en voor de straat. In 2016 en 2017 was de Hugo de Grootkade in Amsterdam onderdeel van de pilot Leefstraten. Omdat deze straat best lang is, was het een bijzondere locatie. 

In het midden van de straat is een zorgcentrum voor ouderen gevestigd. De activiteiten die daar werden georganiseerd, waren voornamelijk gericht op ouderen. Mede door deze activiteiten, verdwenen er tijdelijk parkeerplekken. Hier waren veel mensen niet over te spreken. Daarom moet er in de toekomst een alternatief worden aangeboden om te parkeren, zo stellen de bewoners. 


Voor een leefstraat geldt een aantal regels:

  • Minimaal tweederde van de inwoners in de straat moet voorstander zijn van dit initiatief
  • Een leefstraat kan maximaal 30 dagen bestaan
  • Initiatiefnemers moeten vanaf het begin samenwerken met bewoners en ondernemers. Het meest optimale is als het als volledig gezamenlijk project wordt ervaren
  • Activiteiten vinden in overleg met ondernemers en omwonenden plaats 
  • Voor een leefstraat is een evenementenvergunning nodig 
  • Er worden heldere afspraken gemaakt met alle bewoners in de straat over toegankelijkheid. Zo moet parkeergelegenheid voor gehandicapten ten alle tijde beschikbaar blijven. Daarnaast moet de straat bereikbaar blijven voor hulpdiensten

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »
descriptionArtikel

Objectieve data voor Hilversum met de Groene Stad Challenge

21 mrt om 09:58 uur

De Groene Stad Challenge geeft een gedetailleerd beeld van de groene stand van zaken in een gemeente en inzicht…

Lees verder »

Whitepaper: Alle fietsen in het rek met de FietsParKeur norm

23 feb om 13:40 uur

Hoe bereik je gewenst fietsparkeergedrag en hoe kies je bewust het geschikte fietsparkeersystemen?

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »
descriptionArtikel

Breda wil een stad in een park zijn en investeert miljoenen

15 feb om 13:08 uur

Om een leefbare gemeente te zijn die klaar is voor de toekomst, investeert Breda zestien mijloen euro in het…

Lees verder »
descriptionArtikel

De ideale samenruimte vraagt om een andere kijk

3 feb om 10:42 uur

Het leven speelt zich grotendeels buitenshuis af, overal waar mensen samenkomen. Deze samenruimtes zijn goed…

Lees verder »