In oktober 2016 werd in Friesland de N356 in gebruik genomen, ook wel De Centrale As genoemd. Arup maakte samen met NEXT Architects voor deze weg het lichtplan, waarbij nadrukkelijk rekening is gehouden met het nationale landschap van de Noardlike Fryske Wâlden.
Duisternis als vertrekpunt voor lichtplan N356
donderdag 19 januari 2017
2 min
Het lichtplan zorgt ervoor dat de weg zorgvuldig in het landschap past. Door de verlichting te beperken brengt het lichtplan voor de Centrale As architectuur, landschap en cultuur samen om de beleving en identiteit van de weg te versterken.
De weg overbrugt 24 kilometer tussen Dokkum en Nijega, een gebied waar het 's nachts nog echt donker kan worden. Vertrekpunt was daarom niet de verlichting, maar juist de duisternis. Niet welk type verlichting op welke plek moest komen was de vraag, maar of er überhaupt wel verlichting nodig was. Of kon het misschien ook donker blijven?
Houten lichtmasten
Door gebruik te maken van slimme, innovatieve verlichtingstechnieken en reflectie is de weg verkeersveilig en wordt lichthinder voorkomen. Bij het Aquaduct onder het Prinses Margrietkanaal bijvoorbeeld, wordt het contrast tussen licht en donker geminimaliseerd door ‘s nachts in de tunnel de verlichting te dimmen. Bij een te groot contrast tussen licht en donker moeten onze ogen wennen. Door dit verschil te verkleinen kan extra verlichting rondom het Aquaduct achterwege blijven. Waar verlichting nodig is voor de verkeersveiligheid, zoals bij rotondes, worden houten lichtmasten geplaatst die het karakter van De Centrale As versterken en de impact van de weg op de Noardlike Fryske Wâlden beperken. Maar verlichting is niet alleen functioneel. Op plekken waar de weg een iconisch infrastructureel element in het landschap kruist, zoals bij de Doniawei, accentueert de verlichting het herkenningspunt op het tracé, maar dan wel zonder lichthinder voor de omgeving.
Geen lichthinder
Behalve de minimale ecologische impact, heeft het lichtplan van NEXT en Arup ook voordelen op het gebied van duurzaamheid, kosten en energieverbruik. Dit maakt van De Centrale As een voorbeeldproject voor een weg die geen lichthinder oplevert. Ook past deze aanpak in de bredere visie voor deze weg, waarbij het in de eerste plaats gaat om de inpassing in het landschap.

In dit gebied kan het nog echt donker worden Fotografie: Ronald Tilleman
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Een échte Bossche bol op Vakbeurs Ruimte en Licht
1 jun om 15:53 uurEen traditie, dat gastvrije Brabantse onthaal. Zodra u de stand van Normec Rei-Lux bezoekt is de eerste vraag: “…
Lees verder »
Hoe krijg je een bedrijvenpark honderd procent circulair?
31 mei om 13:37 uurHoewel bedrijventerreinen vaak aan de rand van de stad liggen, zijn het plekken waar inwoners veel tijd…
Lees verder »
Lichtontwerp Atelier wil vakgebied beter op de kaart zetten
24 mei om 08:00 uurHet Lichtontwerp Atelier van OVLNL wil het vakgebied licht in de openbare ruimte beter op de kaart zetten en…
Innolumis vindt nieuwe assemblagepartner in Groningen
4 mei om 16:09 uurHet sociaal ontwikkelbedrijf van de gemeente Groningen, iederz, is de nieuwe assemblagepartner van Innolumis…
Data is goud waard bij beheer openbare verlichting
3 mei om 14:44 uurSlimme openbare ruimte gaat verder dan stipjes op de kaart zetten en projecten uitzetten. Het begint met de basis…
Lees verder »
Verlichting die dag en nacht opvalt
26 jan om 14:12 uurSmart Jalousie is een elegant verlichtingsarmatuur die zowel overdag als 's nachts opvalt.
Lees verder »
Hoe maak je als fabrikant de circulariteit van je product inzichtelijk?
23 jan om 16:22 uurCirculariteit is de trend en blijft dat ook nog wel even, ook in de wereld van de openbare verlichting. De…
Lees verder »
De toegevoegde waarde van de vakbeurs
18 jan om 12:41 uurWat voegt de aanwezigheid op een vakbeurs werkelijk toe voor een exposant? Met welk doel staat hij er, wat haalt-…
Lees verder »