Gat in brug, oplossing voor binnenstad Dordrecht?
Het bestuur van de gemeente wil de Visbrug aanpakken om de omgeving aantrekkelijker te maken. Ook moet een vernieuwde brug bijdragen aan een betere verbinding tussen het winkelgebied en het historische havengebied en zorgen voor meer beleving op het water (door middel van een trap).
Drie varianten
Het college heeft drie varianten bedacht, waaronder handhaven van de huidige brug met een nieuwe trap aan de kant van de Voorstraat. Een andere optie is handhaving van de brug, met een aanpassing van de bestaande trap. Het derde voorstel is het meest in het oog springend: een gat in de brug, met daarin een trap vanaf de Groenmarkt.
In alle varianten wordt het asfalt op de brug vervangen door natuursteen en klinkers, en wordt de weg versmald, zodat er meer ruimte is voor terrassen. De openbare ruimte wordt ook aantrekkelijker door de aankleding en verlichting. De kosten lopen uiteen van 500.000 euro voor de variant met de bestaande trap tot 792.000 euro voor de variant met het gat in de brug.
Gat in de Visbrug
Vorig jaar presenteerde het college het idee voor een gat in de Visbrug. Naar aanleiding van de discussie over dat idee, waren er in het najaar diverse activiteiten om de stad te betrekken bij de ideevorming. Zo waren er avonden voor belanghebbenden en deskundigen. Ook konden Dordtenaren via internet of via een ideeënbus meedenken.
Uit de ontwerpavonden en de reacties kwamen veel ideeën naar voren. Deze zijn verwerkt in tien verschillende varianten, waaruit drie voorkeursplannen zijn geselecteerd. Een vierde variant, met een versmalling van de brug, voldoet goed aan de doelstellingen, maar kost 1.113.000 euro. Dat is meer dan het bedrag dat het college vorig jaar als budget heeft vastgesteld (850.000 euro).

Het uitzicht vanaf de Visbrug.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…
Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting
19 sep om 11:03 uurIn augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…
Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft
18 sep om 09:15 uurIn het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…