Groene inrichting Stationsgebied Driebergen-Zeist
Vanuit Prorail is daarom de vraag weggelegd bij BAM Infra (hoofdaannemer) om in samenwering met Arcadis en idverde Realisatie een goede doorstroming te creëren die past bij de cultuurhistorie en het natuurgebied. Duurzaamheid was tijdens dit project een van de belangrijke uitgangspunten voor het verbouwen van het station en de omgeving.
Omgeving Stationsgebied Driebergen-Zeist
Het gebied staat niet alleen bekend om het drukke knooppunt, maar ook om zijn natuur en cultuurbezienswaardigheden. De omgeving strekt zich uit van de Utrechtse Bilt tot aan Rhenen, waarlangs het station en de N225 zich bevinden. Kenmerkend aan dit gebied is dat de cultuurhistorie en natuur zich met elkaar verenigen. Een mooie samenhang van gebouwen, parken en tuinen welke op zijn vroegst uit de 17e en 18e eeuw dateren.
©idverde
©idverde
Energieneutraal
In 2017 is het project Stationsgebied Driebergen-Zeist van start gegaan en in 2020 is het station helemaal vernieuwd. Naast het vernieuwen van het station, zijn er nieuwe fietspaden aangelegd en is de autoweg onder de spoorlijn gebouwd. Het nieuwe station is zo energieneutraal mogelijk gebouwd. Het perron is voorzien van zonnepanelen en de bomen die op de bouwplaats stonden zijn verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen in de aangrenzende landgoederen. Dit is in goed overleg met vele betrokken stakeholders verlopen.
Omdat het Stationsgebied Driebergen-Zeist bekend staat als belangrijke entree voor natuurgebied de Utrechtse Heuvelrug en de cultuurhistorische Stichtse Lustwarande heeft Arcadis een ontwerp/ beplantingsplan gemaakt wat aansluit bij de omgeving. In 2019/2020 is idverde Realisatie, vestiging Utrecht gestart met het inrichten van een groot formaat aangeplant groen. Er zijn 330 bomen geplant en veel rododendrons, taxushagen, forse Rhodo’s en vaste beplanting op het perron. De bomen en planten rondom het perron worden met een uniek bewaterings- en monitoringssysteem voorzien van water.
Het duurzame systeem vangt 50 procent regenwater van de wegen op in een tank. Het systeem is zo ontwikkeld, dat er een signaal wordt gegeven wanneer de beplanting droog komt te staan. De planten worden automatisch bewatert. Verder is er op de plaats waar vroeger de spoorovergang was een grote wadi aangelegd. De groene keuzes die zijn genomen zijn gebaseerd op de natuurlijke omgeving rondom het projectgebied. Het sluit naadloos aan bij landgoederen zoals de Reehorst en de Breul. Naast het groen op en rond het perron heeft idverde Realisatie ook veel plantenwerken verricht op landgoederen rondom het Stationsgebied Driebergen-Zeist.
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger
23 feb om 11:20 uurVan de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…
De ideale samenruimte vraagt om een andere kijk
3 feb om 10:42 uurHet leven speelt zich grotendeels buitenshuis af, overal waar mensen samenkomen. Deze samenruimtes zijn goed…
Groene oase maakt van Raalte weer een stralend dorpshart
21 jan om 16:03 uurVerduurzamen van de buitenruimte met groen, blauw én grijs
18 jan om 12:07 uurDe Gedenktuin; een plek waar kinderen kunnen spelen, ontdekken en herdenken
9 jan om 11:43 uurOns hart gaat sneller kloppen als we mogen samenwerken, als er aandacht is voor vorm, materiaal, kleur en…
Inwoners Hoogkerk verbeteren leefbaarheid met eigen burgerbegroting
2 jan om 09:17 uurHoe zou het zijn als je als inwoner van een dorp of stad geheel of gedeeltelijk kunt meebeslissen over waar het…