Hofplein in Rotterdam wordt groene oase

dinsdag 25 januari 2022
timer 5 min
Het Rotterdamse Hofplein verandert van een verkeersplein naar een groene oase. Het voorlopig ontwerp is inmiddels vastgesteld. In het ontwerp is er ruimte voor ongeveer 160 bomen, voetgangers, fietsers, kunst en cultuur. Rotterdammers worden opgeroepen om op het ontwerp te reageren.

Begin 2020 deed verantwoordelijk wethouder Judith Bokhove al een oproep aan Rotterdammers om het schetsontwerp te beoordelen en hun dromen over het Hofplein te delen. Meer dan 8.000 reacties kwamen toen binnen. Uit de reacties bleek dat Rotterdammers het Hofplein graag zien veranderen, 77 procent van hen stelde dat het plein dringend aan vernieuwing toe is. Het moet een plein worden waar voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen met een betere balans tussen langzaam verkeer en autoverkeer. Daarnaast willen de Rotterdammers dat het Hofplein een aangename verblijfsplek wordt.

Zuid-Franse allure

Het voorlopige ontwerp voor de herinrichting van het Hofplein sluit goed aan op de wensen van de inwoners. Het plein van de toekomst wordt een groen en dynamisch stedelijk plein met een hoge verblijfskwaliteit. Het aantal bomen op en rond het plein wordt vergroot van 24 naar circa 160, waarbij veel aandacht wordt besteed aan biodiversiteit. Het ontwerp voorziet dan ook in een kleurrijke mix aan boomsoorten, heesters en onderbeplanting die het nieuwe plein van een Zuid-Franse allure voorzien. Bomen uit de Rotterdamse Stadskwekerij zorgen voor een diverse leefijdsopbouw. Deze bomen, die vaak al op leefijd zijn, hebben een leven op een andere plek in de stad achter de rug. Zij krijgen een tweede leven op het Hofplein.

Hofplein

Waterberging

Om zich tegen deze grillige weersomstandigheden te wapenen, wordt het nieuwe Hofplein uitgerust met waterbergingen waar regenwater wordt opgeslagen en gezuiverd. Dankzij deze waterbergingen, die deels langs en onder de Hofpleinfontein worden geplaatst, kan het regenwater gebruikt worden voor bewatering van de groenvoorzieningen tijdens droge periode.

Het huidige Hofplein is geen feestje voor de voetganger. Er zijn slechts vier oversteekpunten, de verkeerslichten zorgen voor lange wachttijden en de Hofpleinfontein is überhaupt niet te bereiken voor voetgangers. Daar komt verandering in. De verkeerslichten verdwijnen en het aantal rijbanen voor auto’s wordt verminderd. De rijbanen zullen de rechthoekige setting van het nieuwe Hofplein omsluiten. Hierdoor ontstaat een voetgangersvriendelijke ruimte in het midden van het plein rondom de bestaande fontein. De maximumsnelheid wordt teruggebracht naar 30 kilometer per uur.

Sfeervol

Het nieuwe Hofplein is een prettige plek om te ontspannen, om even bij te tanken na het winkelen, bijvoorbeeld. Tussen de vele groenvoorzieningen zijn dan ook tal van comfortabele zitgelegenheden te vinden. In de avonduren wordt het plein sfeervol verlicht.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen

12 sep om 13:00 uur

Als strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…

Lees verder »
descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft

18 sep om 09:15 uur

In het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…

Lees verder »

Boom & Bonheur – Laat de openbare ruimte ademen

16 sep om 14:01 uur

Een plein dat meteen sfeer ademt. Een straat die warmte én verkoeling biedt. Een park dat leeft van…

Lees verder »