Parijs moet ‘stad van een kwartier worden’

woensdag 19 februari 2020
timer 3 min
Mocht ze herkozen worden als burgemeester van Parijs, dan is Anne Hidalgo van plan om de Franse hoofdstad te veranderen in een stad waar je alle essentiële levensbehoeften kunt vinden binnen 15 minuten van huis. Maar wel te voet of met de fiets en niet met de auto. Groene ruimtes, moestuinen en speelplaatsen moeten de plaats innemen van parkeerplaatsen.

Plannen voor Ville Du Quart D'Heure, stad van een kwartier, werden op 21 januari onthuld tijdens Hidalgo's herverkiezingscampagne. De plannen, die Parijs moeten transformeren tot een mensvriendelijke stad, bouwen voort op de mobiliteitsveranderingen van Hidalgo tijdens haar huidige ambtstermijn. De ruimte voor de auto werd beperkt ten faveure van fietsers en voetgangers.

Ecologische transformatie

Hidalgo wil uitvoeren wat zij een ecologische transformatie van de stad noemt, met als doel de lucht van de stad te reinigen en het dagelijkse leven van Parijzenaren te verbeteren. Gebaseerd op de ideeën van Carlos Moreno, de smart city-professor van de Universiteit van Parijs 1 Pantheon-Sorbonne. Zijn idee is om belangrijke hoofdwegen in Parijs af te sluiten voor motorvoertuigen. Deze straten moeten veranderen in voetgangerspleinen of kinderstraten naast scholen. Groene ruimtes, moestuinen en speelplaatsen moeten de plaats innemen van parkeerplaatsen. Een deel van wat Hidalgo de nieuwe organisatie van straten noemt, zal permanent zijn. Andere elementen, zoals de kindvriendelijke schoolstraten, zouden alleen tijdens het begin en einde van de schooldag moeten gelden.

Paradigma

Het concept van Ville Du Quart D'Heure is gebaseerd op het idee van Moreno dat voorzieningen, banen en winkelen dicht bij huis aanwezig moeten zijn. In plaats van winkelcentra buiten de stad te bouwen, moeten inwoners essentiële levensbehoeften binnen korte wandel- of fietsafstanden hebben. Moreno merkt op: “Steden worden nog steeds aangedreven door het paradigma van het olietijdperk en de impact ervan op wegen en algemene stadsplanning. Het tijdperk van alom aanwezige auto's loopt ten einde.” Het echte kwaliteit van leven moet meer mogelijk gemaakt worden, zo vindt Moreno. Hij geeft toe dat de plannen ambitieus zijn en een radicale transformatie van de levensstijl vereisen. "Het behoud van onze kwaliteit van leven vereist dat we andere relaties opbouwen tussen deze twee essentiële componenten van het stadsleven: tijd en ruimte."

Hidalgo heeft enkele van Moreno's ideeën overgenomen als onderdeel van haar herverkiezingscampagne en wil graag worden gezien als de groenste burgemeester van de stad. Ze is sinds 2014 de eerste vrouwelijke burgemeester van de stad. De gemeenteraadsverkiezingen worden in maart gehouden.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft

18 sep om 09:15 uur

In het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…

Lees verder »