De veiligheid van de hellingbaan

maandag 31 oktober 2022
Nu er steeds vaker wordt (of is) nagedacht over het toegang bieden aan mensen met een beperking, zijn er ook steeds meer hellingbanen in het straatbeeld zichtbaar. Ze hebben de belangrijke taak om een meestal aanzienlijk hoogteverschil bij de entree te overbruggen voor rolstoelers, mensen met een kinderwagen en voor mensen die moeite hebben met traplopen. De leveranciers met steekwagens zijn er overigens ook blij mee.

Tekst: Denise Janmaat, Directeur Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid 
 

Juist bij de aanleg van hellingbanen spelen vele aspecten een rol, waarvan de veiligheid een heel belangrijke is. Daarom móet ik er altijd even naar kijken als ik ze in de openbare ruimte tegenkom; noem het beroepsdeformatie. Die veiligheid zit ‘m vooral in de zichtbaarheid en markering van de hoogteverschillen, vaak traptreden, en in de afrijdbeveiliging, de rand of leuning die ervoor moet zorgen dat de gebruiker niet zomaar aan de zijkant van de helling eraf kan rijden en lelijk naar beneden kan vallen. Dit is van belang voor de veiligheid doch ook om de aansprakelijkheid van de gebouweigenaar af te dekken. Alle criteria voor een hellingbaan staan overigens vermeld in het Handboek voor Toegankelijkheid, waarvan de zevende druk de meest recente versie is.  
 
Ik neem u graag mee langs een aantal goede en bijna-goede voorbeelden om u inzicht te geven in de finishing touch; de aandachtspunten die ervoor zorgen dat het voor iedere gebruiker een veilige en handige toegang is.  

Heliomare

Passend in het karakter van de omgeving is hierboven een afrijdbeveiliging aan beide zijden gemaakt van betonnen randen. Zo kan de gebruiker niet zomaar de rijbaan op rijden of in het duinlandschap terecht komen.  

Alkmaar hellingsbaan platform toegankelijkheid

Zo fijn dat de hoge hierboven ingang bereikbaar is gemaakt. Doordat het ‘alleen’ een oprijplaat is, is die echter wel risicovol; de gebruiker wordt niet beschermd tegen naast de plaat terecht komen en een flink stukje naar beneden vallen. De afrijdbeveiliging ontbreekt hier. 

Platform toegankelijkheid hellingbaan

Zo is het veilig en kan de gebruiker niet zomaar van de hellingbaan afvallen of afrijden.  

Hellingbaan Velsen Platform Toegankelijkheid

Wat hierboven heel goed gedaan is, is dat er een dubbele leuning gemaakt is; voor kleinere mensen en rolstoelers bijvoorbeeld en voor overige gebruikers. Deze helling overbrugt echter een dusdanig hoogteverschil dat er rustplaatsen (bordessen) in gemaakt hadden moeten worden, waar men even uit kan rusten van de krachtsinspanning.

Platform Toegankelijkheid hellingbaan - Zaanse Schans

Prachtig aangelegd, passend bij het gebouw. Voor de veiligheid is het nog van belang om markering op het bordes en rondom op de trede aan te brengen, vooral ook omdat de trede aan de voorzijde heel ondiep is (korte aantrede) en die anders gemist wordt.    

Platform Toegankelijkheid hellingbaan Lochem

Goed gedaan: aan de voet van de hellingbaan een paaltje ter markering om te voorkomen dat erover gestruikeld wordt. 

Platform toegankelijkheid - gemarkeerde hellingbaan Lochem zoom

Op de detailfoto is te zien dat er een dunne markeringsrand op het bordes is aangebracht; mag iets ruimer om ook voor slechtzienden duidelijk genoeg te zijn. De treden vragen overigens ook om markering. De opstaande rand langs de hellingbaan voldoet net niet aan de criteria; goed om als aandachtspunt te noteren en er een echte van te maken.  
 
Voorbeelden om blij van te worden, hoopvol ook. Het toegankelijk maken van Nederland gaat nog te langzaam, maar gelukkig wel gestaag steeds beter.   

Dit artikel is eerder verschenen in Straatbeeld 4 van 2022. Lees de digitale editie hier.

Meer artikelen met dit thema

ererer
descriptionArtikel

'Innoveer met ons mee en kies voor het meest duurzame kunstgras ter wereld'

25 jan om 14:06 uur
“KSP werkt in 2030 volledig circulair. Alles wat we maken, of het nu onderhoud is, aanleg of renovatie van…
Lees verder »
flash_onNieuws

Stationsgebied Groningen ondergaat ingrijpende metamorfose

25 jan om 04:14 uur
“Van eromheen, erdoorheen, naar er heen”. Het stationsgebied in Groningen wordt nu nog gedomineerd door verkeer en…
Lees verder »
Stationsplein Roosendaal
descriptionArtikel

Aanpakken Stationsplein eerste proeftuin gemeente Roosendaal

21 jan om 17:42 uur
Roosendaal gaat aan de slag met de eerste van zes proeftuinen die deel uitmaken van het ontwikkelplan van de stad.
Lees verder »
descriptionArtikel

Een tuin als laboratorium van de toekomst

10 jan om 15:23 uur
Op de Floriade 2022 in Almere kon de bezoeker op landenpaviljoens de cultuur, planten, bloemen en lokale…
Lees verder »
descriptionArtikel

Proefvakken deelscooters moeten verrommeling tegengaan

9 jan om 13:34 uur
De opkomst van deelmobiliteit is een kans, maar Hengeloërs ervaren ook overlast en verrommeling van de openbare…
Lees verder »
descriptionArtikel

Boulevard Zandvoort moet allure terugkrijgen

4 jan om 09:50 uur
Zandvoort is één van de bekendste badplaatsen van Nederland. Langs de kustlijn bevindt zich de boulevard die een…
Lees verder »
descriptionArtikel

Burgers betrekken bij ontwerp met virtual reality en neurofeedback

2 jan om 12:07 uur
Wat gebeurt er als we de stadbewoners gaan zien als feitelijke eigenaar van de openbare ruimte? Het Olifantenpad…
Lees verder »
flash_onNieuws

Zeven best gelezen artikelen op Straatbeeld.nl in 2022

22 dec 2022
Aan het eind van het jaar zetten we de zeven best gelezen artikelen op onze website van 2022 op een rij.
Lees verder »