De veiligheid van de hellingbaan

maandag 31 oktober 2022
Nu er steeds vaker wordt (of is) nagedacht over het toegang bieden aan mensen met een beperking, zijn er ook steeds meer hellingbanen in het straatbeeld zichtbaar. Ze hebben de belangrijke taak om een meestal aanzienlijk hoogteverschil bij de entree te overbruggen voor rolstoelers, mensen met een kinderwagen en voor mensen die moeite hebben met traplopen. De leveranciers met steekwagens zijn er overigens ook blij mee.

Tekst: Denise Janmaat, Directeur Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid 
 

Juist bij de aanleg van hellingbanen spelen vele aspecten een rol, waarvan de veiligheid een heel belangrijke is. Daarom móet ik er altijd even naar kijken als ik ze in de openbare ruimte tegenkom; noem het beroepsdeformatie. Die veiligheid zit ‘m vooral in de zichtbaarheid en markering van de hoogteverschillen, vaak traptreden, en in de afrijdbeveiliging, de rand of leuning die ervoor moet zorgen dat de gebruiker niet zomaar aan de zijkant van de helling eraf kan rijden en lelijk naar beneden kan vallen. Dit is van belang voor de veiligheid doch ook om de aansprakelijkheid van de gebouweigenaar af te dekken. Alle criteria voor een hellingbaan staan overigens vermeld in het Handboek voor Toegankelijkheid, waarvan de zevende druk de meest recente versie is.  
 
Ik neem u graag mee langs een aantal goede en bijna-goede voorbeelden om u inzicht te geven in de finishing touch; de aandachtspunten die ervoor zorgen dat het voor iedere gebruiker een veilige en handige toegang is.  

Heliomare

Passend in het karakter van de omgeving is hierboven een afrijdbeveiliging aan beide zijden gemaakt van betonnen randen. Zo kan de gebruiker niet zomaar de rijbaan op rijden of in het duinlandschap terecht komen.  

Alkmaar hellingsbaan platform toegankelijkheid

Zo fijn dat de hoge hierboven ingang bereikbaar is gemaakt. Doordat het ‘alleen’ een oprijplaat is, is die echter wel risicovol; de gebruiker wordt niet beschermd tegen naast de plaat terecht komen en een flink stukje naar beneden vallen. De afrijdbeveiliging ontbreekt hier. 

Platform toegankelijkheid hellingbaan

Zo is het veilig en kan de gebruiker niet zomaar van de hellingbaan afvallen of afrijden.  

Hellingbaan Velsen Platform Toegankelijkheid

Wat hierboven heel goed gedaan is, is dat er een dubbele leuning gemaakt is; voor kleinere mensen en rolstoelers bijvoorbeeld en voor overige gebruikers. Deze helling overbrugt echter een dusdanig hoogteverschil dat er rustplaatsen (bordessen) in gemaakt hadden moeten worden, waar men even uit kan rusten van de krachtsinspanning.

Platform Toegankelijkheid hellingbaan - Zaanse Schans

Prachtig aangelegd, passend bij het gebouw. Voor de veiligheid is het nog van belang om markering op het bordes en rondom op de trede aan te brengen, vooral ook omdat de trede aan de voorzijde heel ondiep is (korte aantrede) en die anders gemist wordt.    

Platform Toegankelijkheid hellingbaan Lochem

Goed gedaan: aan de voet van de hellingbaan een paaltje ter markering om te voorkomen dat erover gestruikeld wordt. 

Platform toegankelijkheid - gemarkeerde hellingbaan Lochem zoom

Op de detailfoto is te zien dat er een dunne markeringsrand op het bordes is aangebracht; mag iets ruimer om ook voor slechtzienden duidelijk genoeg te zijn. De treden vragen overigens ook om markering. De opstaande rand langs de hellingbaan voldoet net niet aan de criteria; goed om als aandachtspunt te noteren en er een echte van te maken.  
 
Voorbeelden om blij van te worden, hoopvol ook. Het toegankelijk maken van Nederland gaat nog te langzaam, maar gelukkig wel gestaag steeds beter.   

Dit artikel is eerder verschenen in Straatbeeld 4 van 2022. Lees de digitale editie hier.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen

12 sep om 13:00 uur

Als strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…

Lees verder »
descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft

18 sep om 09:15 uur

In het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…

Lees verder »

Agora Makers: zes vertrouwde merken onder één dak

16 sep om 13:34 uur

Wij geven het inrichten van de buitenruimte een nieuwe dimensie. Zes toonaangevende producenten – één krachtige…

Lees verder »
descriptionArtikel

Transformatie Oranjebuurt Dieren als model voor duurzame wijkontwikkeling

16 sep om 13:24 uur

In de afgelopen jaren heeft de Oranjebuurt in Dieren een ingrijpende metamorfose ondergaan. Waar de Oranjebuurt…

Lees verder »

Maak openbare voorzieningen slimmer met online beheer

16 sep om 13:19 uur

Met onze Slimme kast® heb je altijd en overal inzicht in de status van je installatie. Storingen worden direct…

Lees verder »

TG Lining maakt de openbare ruimte toegankelijk

16 sep om 12:32 uur

TG Lining is specialist op het gebied van geleideroutes voor mensen met een visuele beperking. 

Lees verder »