De veiligheid van de hellingbaan

maandag 31 oktober 2022
Nu er steeds vaker wordt (of is) nagedacht over het toegang bieden aan mensen met een beperking, zijn er ook steeds meer hellingbanen in het straatbeeld zichtbaar. Ze hebben de belangrijke taak om een meestal aanzienlijk hoogteverschil bij de entree te overbruggen voor rolstoelers, mensen met een kinderwagen en voor mensen die moeite hebben met traplopen. De leveranciers met steekwagens zijn er overigens ook blij mee.

Tekst: Denise Janmaat, Directeur Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid 
 

Juist bij de aanleg van hellingbanen spelen vele aspecten een rol, waarvan de veiligheid een heel belangrijke is. Daarom móet ik er altijd even naar kijken als ik ze in de openbare ruimte tegenkom; noem het beroepsdeformatie. Die veiligheid zit ‘m vooral in de zichtbaarheid en markering van de hoogteverschillen, vaak traptreden, en in de afrijdbeveiliging, de rand of leuning die ervoor moet zorgen dat de gebruiker niet zomaar aan de zijkant van de helling eraf kan rijden en lelijk naar beneden kan vallen. Dit is van belang voor de veiligheid doch ook om de aansprakelijkheid van de gebouweigenaar af te dekken. Alle criteria voor een hellingbaan staan overigens vermeld in het Handboek voor Toegankelijkheid, waarvan de zevende druk de meest recente versie is.  
 
Ik neem u graag mee langs een aantal goede en bijna-goede voorbeelden om u inzicht te geven in de finishing touch; de aandachtspunten die ervoor zorgen dat het voor iedere gebruiker een veilige en handige toegang is.  

Heliomare

Passend in het karakter van de omgeving is hierboven een afrijdbeveiliging aan beide zijden gemaakt van betonnen randen. Zo kan de gebruiker niet zomaar de rijbaan op rijden of in het duinlandschap terecht komen.  

Alkmaar hellingsbaan platform toegankelijkheid

Zo fijn dat de hoge hierboven ingang bereikbaar is gemaakt. Doordat het ‘alleen’ een oprijplaat is, is die echter wel risicovol; de gebruiker wordt niet beschermd tegen naast de plaat terecht komen en een flink stukje naar beneden vallen. De afrijdbeveiliging ontbreekt hier. 

Platform toegankelijkheid hellingbaan

Zo is het veilig en kan de gebruiker niet zomaar van de hellingbaan afvallen of afrijden.  

Hellingbaan Velsen Platform Toegankelijkheid

Wat hierboven heel goed gedaan is, is dat er een dubbele leuning gemaakt is; voor kleinere mensen en rolstoelers bijvoorbeeld en voor overige gebruikers. Deze helling overbrugt echter een dusdanig hoogteverschil dat er rustplaatsen (bordessen) in gemaakt hadden moeten worden, waar men even uit kan rusten van de krachtsinspanning.

Platform Toegankelijkheid hellingbaan - Zaanse Schans

Prachtig aangelegd, passend bij het gebouw. Voor de veiligheid is het nog van belang om markering op het bordes en rondom op de trede aan te brengen, vooral ook omdat de trede aan de voorzijde heel ondiep is (korte aantrede) en die anders gemist wordt.    

Platform Toegankelijkheid hellingbaan Lochem

Goed gedaan: aan de voet van de hellingbaan een paaltje ter markering om te voorkomen dat erover gestruikeld wordt. 

Platform toegankelijkheid - gemarkeerde hellingbaan Lochem zoom

Op de detailfoto is te zien dat er een dunne markeringsrand op het bordes is aangebracht; mag iets ruimer om ook voor slechtzienden duidelijk genoeg te zijn. De treden vragen overigens ook om markering. De opstaande rand langs de hellingbaan voldoet net niet aan de criteria; goed om als aandachtspunt te noteren en er een echte van te maken.  
 
Voorbeelden om blij van te worden, hoopvol ook. Het toegankelijk maken van Nederland gaat nog te langzaam, maar gelukkig wel gestaag steeds beter.   

Dit artikel is eerder verschenen in Straatbeeld 4 van 2022. Lees de digitale editie hier.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van Muijlwijkstraat Arnhem nu stuk groener en veiliger

23 feb om 11:20 uur

Van de ‘lelijkste straat van Arnhem’ naar de ‘groenste en coolste’ straat van de stad. De Van Muijlwijkstraat…

Lees verder »
descriptionArtikel

De ideale samenruimte vraagt om een andere kijk

3 feb om 10:42 uur

Het leven speelt zich grotendeels buitenshuis af, overal waar mensen samenkomen. Deze samenruimtes zijn goed…

Lees verder »
eee
descriptionArtikel

Groene oase maakt van Raalte weer een stralend dorpshart

21 jan om 16:03 uur
Het centrum van Raalte heeft een metamorfose ondergaan. Het is getransformeerd van een versteende omgeving naar…
Lees verder »
rrrr
descriptionArtikel

Verduurzamen van de buitenruimte met groen, blauw én grijs

18 jan om 12:07 uur
Bij het ontwerpen, realiseren en in stand houden van de openbare ruimte is veel aandacht voor verduurzaming. Dit…
Lees verder »

De Gedenktuin; een plek waar kinderen kunnen spelen, ontdekken en herdenken

9 jan om 11:43 uur

Ons hart gaat sneller kloppen als we mogen samenwerken, als er aandacht is voor vorm, materiaal, kleur en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Inwoners Hoogkerk verbeteren leefbaarheid met eigen burgerbegroting

2 jan om 09:17 uur

Hoe zou het zijn als je als inwoner van een dorp of stad geheel of gedeeltelijk kunt meebeslissen over waar het…

Lees verder »