Slimme én toegankelijke openbare ruimte

maandag 7 juni 2021
timer 4 min
Toen ik het thema van deze uitgave vernam, slimme openbare ruimte, buitelden er direct allerlei dromen, wensen, ideeën over elkaar heen in mijn hoofd om over te schrijven. Wat een mogelijkheden om het leven voor mensen met een beperking zoveel makkelijker te maken!

Tekst: Denise A.M. Janmaat, directeur Nederlands Instituut voor Toegankelijkheid 

In een rap tempo bleken zich in mijn droom de oplossingen te ontvouwen, die we lang niet voor mogelijk hielden. Ineens werden vele obstakels uit de weg geruimd door de combinatie van slimme maatregelen, die voor alle gebruikers van de openbare ruimte gemak opleveren. 

Bestrating en verlichting  

Nu is het nog oppassen geblazen als we onze avondwandeling doen. Goed opletten om met mijn rolstoel niet ineens gelanceerd te worden door een verzakt stuk van het trottoir of door een te steile afrit. Dat is voorbij als de slimme openbare ruimte zelf bijhoudt wanneer onderhoud gepleegd moet worden aan de bestrating en een uniforme hellingshoek hanteert voor alle op- en afritten. En natuurlijk regelen sensoren dat er goede verlichting is op rolstoelhoogte als wij aan komen lopen. Met lichtsignalen worden slechthorenden en doven geattendeerd op specifieke risico’s of informatie, net zoals slechtzienden en blinden een geluids- of trilsignaal krijgen.  

Doorgang 

Een bezoek aan het centrum van een gemeente wordt een feestje. Zodra een winkelier of horeca-ondernemer een reclamebord buiten zet, herkent de buitenruimte of er voldoende doorgangsbreedte overblijft voor de bezoekers aan het centrum en of de geleidelijnen vrij blijven. Is dat niet het geval, dan geeft het reclamebord een tergend piepend signaal af totdat het op de juiste plek is geplaatst.  
 
Zo is het mogelijk om met de rolstoel, kinderwagen en als slechtziende of blinde onbelemmerd en zonder te slalommen te winkelen of boodschappen te doen. Eindelijk is er gelegenheid om etalages te bekijken. En dat alles zonder aan voorbijgangers te hoeven vragen om het trottoir voor je vrij te maken. En zonder tegen borden of andere obstakels op te lopen als je die net niet op tijd met je taststok waarneemt.  
 
Auto’s hebben inmiddels een ingebouwde signalering die ervoor zorgt dat ze niet langer per ongeluk voor op- en afritten kunnen stoppen of parkeren. Net zoals ze in woonwijken of in drukke straten met een signaal geattendeerd worden als ze parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats of op een stoep. De autodeuren ontgrendelen zich zodra dat gecorrigeerd is en alle gebruikers onbelemmerd de openbare ruimte kunnen gebruiken.   
 
Net zoals fietsers bij een vergissing daarop geattendeerd worden. Geparkeerd op een plek die de doorgang belemmert of op een geleidelijn, tegen gevels waar dat niet bedoeld is of op plekken die vrij dienen te blijven, levert een signalering op met een actie die de fiets bijvoorbeeld gedurende enige tijd onbruikbaar maakt of iets anders ludieks.  

Parkeren 

In de slimme, toegankelijke openbare ruimte worden de gebruikers ook ondersteund bij het parkeren. Zodra ze onderweg gaan, wordt hen verteld waar dicht bij de doellocatie of eindbestemming een (gehandicapten)parkeerplaats vrij is en welke dichtstbijzijnde beschikbaar is. In het scherm verschijnt ook de informatie over de parkeerregels, -kosten en wijzen waarop die voldaan kunnen worden. En de informatie over de bereikbaarheid van de locatie waar ze naar op weg zijn. Zo is zichtbaar wat de (loop-)afstand is vanaf de (gehandicaptenparkeerplaats) en is er informatie over de route, zoals de aard van de route en er worden opties aangereikt als er zich eventueel obstakels zouden aandienen voor bepaalde groepen gebruikers.  

parkeren

Toegang 

De openbare ruimte is inmiddels zo slim dat het de gebruiker ook wijst waar de toegang van een gebouw zich bevindt. Net zoals het de route er naartoe aangeeft. Voor de rolstoeler kan het zijn dat er een andere ingang gebruikt dient te worden dan voor de reguliere gebruiker. De route wordt automatisch aangegeven en als er een portier of de toegangsbewaking moet worden ingeseind, is dat al gebeurd voordat de gebruiker de toegang bereikt.  
 
Er hoeft niet langer gezocht te worden naar een bel en ook de bereikbaarheid daarvan is geen issue meer. Voor de blinde of slechtziende voorkomt het dat zij tastend langs de gevel moeten zoeken en tegen reclameborden of fietsen oplopen. Hoe fijn is het om zo makkelijk de eindbestemming te bereiken. Het voelt bovendien heel welkom, als een rode loper.  

Dit artikel is verschenen in Straatbeeld 2, thema slimme openbare ruimte. Download hier gratis het magazine!

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel

27 okt om 09:55 uur

Hoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…

Lees verder »
descriptionArtikel

Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie

24 okt om 08:59 uur

Het gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij begrijpen en verbeteren stadsbodem

20 okt om 09:34 uur

De bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
flash_onNieuws

Met nieuwe machine bestrijdt Rotterdam de Japanse duizendknoop

22 sep om 10:57 uur

Rotterdam test een nieuwe machine om de overlast van de Japanse duizendknoop tegen te gaan. De plant wordt…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »