Gedeelde ruimte, Mondermans visie
Wendy Hendriksen Scholte, mediator en auteur, schreef deze en andere columns voor de Dag van de Openbare Ruimte, de grootste beurs in het vakgebied die 8 en 9 oktober weer plaatsvindt in de Expo Houten.
“Lang geleden besloten wij - een jong gezin - vanwege de kinderen en de mogelijkheid tot buitenspelen in een nieuwbouwwijk te gaan wonen. De stedenbouwkundige die tekende voor het masterplan werd vanwege zijn vooruitziende blik geniaal genoemd. Of gek, al naar gelang wie je sprak. Maar waarschijnlijker is, dat hij gewoon te vroeg piekte. Hij was nog vóór Monderman zijn visie met de wereld deelde, dol op gedeelde verkeersruimtes en bezigde de stelling dat de straat van de kinderen was. Zowel de vrije sector- als de premie A en C woningen stonden langs kaarsrechte, smalle straten. Middels het koopcontract werden de eigenaars verplicht hun auto 'op eigen erf', lees: in de voortuin te parkeren. De twee rijen 60/40 tegels waren bij de koop inbegrepen. Het parkeren in de kleine voortuin was geen sinecure; maar veel erger was, dat er geen stoepen waren. Enkel smalle straten en heel, heel veel auto's. De rapen waren gaar.
De ter zake doende stedenbouwkundige lichtte zijn ideologie op een met spoed bijeengeroepen buurtoverleg toe: de auto was te gast, in de wijk. Daarom kon je ook slechts op één onduidelijk plekje, achter een bosje wilgen, de wijk in en uit, legde hij uit. De automobilist diende, eenmaal in de wijk, slechts stapvoets te rijden en de voetgangers, de fietsers en spelende kinderen - en het liefst ook de loslopende schapen - alle ruimte te geven. De plannen van de visionair mochten zich in het buitenland in grote belangstelling verheugen, hij had immers eerder ook al de verkeersdrempel en het woonerf (mede)-ontwikkeld, maar in dit stadje aan de rivier werd zijn zienswijze niet op prijs gesteld….
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Geslaagde proef met warme asfaltrecyclingtrein in Almere
31 okt om 08:58 uurHet ligt misschien niet voor de hand om via Argentinië en Tsjechië af te reizen naar de Gooimeerdijk-Oost in…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Bodemgezondheidsindex helpt Amsterdam bij begrijpen en verbeteren stadsbodem
20 okt om 09:34 uurDe bodem is een cruciaal element voor het functioneren van ecosystemen. Ook in urbane gebieden in relatie tot…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

