Amsterdam legt laadpalenpuzzel met inwoners
Veel mensen kunnen hun elektrische auto niet op hun eigen terrein opladen, waardoor de openbare ruimte een alternatief moet bieden: de auto's zorgen immers voor een schonere lucht, stoten minder CO2 uit en maken minder lawaai, waardoor de stad duurzamer wordt. Alleen is niet iedere plek geschikt voor een laadpaal. Het hangt af van heel veel zaken, bijvoorbeeld verkeersveiligheid, de stoepbreedte, lantaarnpalen, waterafvoer, boomwortels en ondergrondse elektriciteitskabels.
Daarnaast kiest Amsterdam de plekken op zo’n manier dat er overal in de stad wel laadpalen zijn voor de bewoners, nu en in de toekomst. De inwoners werd gevraagd mee te denken over die locaties, waarbij de gemeente een speciale kaart ontwierp, met mogelijke locaties, waarop gereageerd kon worden. Dat leverde in oktober en november vorig jaar bijna 1.800 reacties op. Het hielp de gemeente de laadpalenkaart te verfijnen, op basis van de kaart zijn 93 nieuwe plekken gekozen.
De gemeente publiceerde de nieuwe kaart op de website: die biedt een overzicht van alle laadpalen die al in de stad staan, plus alle voorstellen voor nieuwe locaties, de laadpalen die nu geplaatst worden en de snelladers. Ook 228 locaties die eerder werden voorgesteld, maar toch niet doorgaan, staan op de kaart.
Bron: gemeente Amsterdam


Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Focus op: exposanten Vakbeurs Openbare Ruimte uitgelicht
22 sep om 11:31 uurElektrakast zorgt voor historisch tintje in vernieuwd dorpshart Teteringen
25 sep om 09:27 uurHet dorpshart van het Brabantse Teteringen is getransformeerd van een verhard plein naar een park. Het oude…
Biind Magazine over integrale gebiedsontwikkeling
25 sep om 08:56 uurLees het magazine gratis in onze bibliotheek.
Van Grunsvenplein in Heerlen van grauw en leeg naar groen en levendig
23 sep om 15:56 uurHet grauwe en lege Burgemeester Van Grunsvenplein in Heerlen moest worden getransformeerd naar een samenhangend…