Voetgangers krijgen de ruimte in Amsterdam

maandag 17 februari 2020
timer 2 min
Smalle stoepen met afvalcontainers, geparkeerde fietsen en terrassen. Soms is het als voetganger in Amsterdam behoorlijk schipperen. Daar komt nu een einde aan als het aan de gemeente ligt.

Wat is er fijner dan slenteren door de stad? Ook als je met kinderwagen of volle boodschappentassen loopt, een rollator of rolstoel gebruikt, of als je de stad bezoekt. Dan moet er wel genoeg ruimte zijn op de stoep. Het college in Amsterdam wil bij elk plan voor de (her)inrichting van straten, voldoende ruimte creëren voor voetgangers.

Minimum van 1.80 meter 

Het college heeft het beleidskader Ruimte voor de Voetganger ontwikkeld en vrijgegeven voor inspraak. Bij elk plan voor de (her)inrichting van straten, is voldoende ruimte voor voetgangers een vereiste. Dat is niet alleen afhankelijk van fietsenrekken of terrassen, maar ook van de drukte qua voetgangers.

Bij alle herinrichtingen van straten wordt voortaan uitgegaan van een absoluut minimum van 1.80 meter vrije ruimte voor de voetganger. Dat is de netto ruimte op de stoep waar een voetganger kan lopen; terrassen, fietsenrekken, bomen of reclameborden dus niet meegeteld. Als het kan, moet die ruimte twee meter zijn en op drukke routes nog meer. "Als ondernemers of bewoners vergunningen aanvragen voor zaken als reclamezuilen of fietsnietjes, kijken we eerst of die twee meter ruimte voor voetgangers overblijft", zo schrijft de gemeente

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft

18 sep om 09:15 uur

In het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…

Lees verder »