Zo houd je de straat leefbaar bij een wolkbreuk of hittegolf

woensdag 8 maart 2017
timer 2 min
Wolkbreuken, hittegolven, perioden van droogte. Het klimaat verandert en dat vraagt om veranderingen aan de inrichting van de openbare ruimte. De Hogeschool van Amsterdam (HvA) publiceerde in januari 2017 het lijvige rapport ‘Het klimaat past ook in uw straatje’ over een klimaatbestendige inrichting van straten.

De algemene conclusie is dat meeliften met herinrichting en groot onderhoud essentieel is voor een klimaatbestendige inrichting van straten. De onderzoekers, die de situatie in meerdere gemeenten onder de loep namen, bundelden hun bevindingen in een interessant voorbeeldenboek met praktijkvoorbeelden van mogelijke maatregelen op straatniveau, met heldere illustraties.

 

Volgens de onderzoekers zijn verschillende oplossingen mogelijk om een straat klimaatbestendig te maken. In hoofdlijnen is het van belang om zoveel mogelijk te ontharden, te vergroenen en ruimte te creëren voor water en buffering van water voor drogere tijden. Met name vergroening is aan te raden: het bevordert infiltratie van het water, beperkt de hittestress en vermindert de kosten van de zuivering van het water.

Acht straatvoorbeelden

In het rapport zijn acht praktijkvoorbeelden op straatniveau uitgewerkt. In twee gevallen is daarbij zowel een vlak als een hellend gebied in beeld gebracht.

  • Stedelijk bouwblok (vóór 1930): vlak en hellend
  • Vooroorlogs bouwblok (1900-1940): vlak
  • Tuindorp (1910-1930): hellend
  • Naoorlogse tuinstad hoogbouw (1950-1960): vlak en hellend
  • Naoorlogse tuinstad laagbouw: (1950-1960): vlak
  • Naoorlogse woonwijk (1945-1990): hellend
  • Bloemkoolwijk-woonerf (1975-1980): vlak
  • Sub-urbane uitbreiding Vinex (1990-2005): vlak

Hoe op te lossen

In alle gevallen worden naast traditionele herinrichting drie varianten uitgewerkt. Bij alle varianten is berging van regenwater aan de orde, maar in één van de drie varianten blijft een deel van de opvang verlopen via het rioolstelsel. In de twee andere varianten gaat er geen regenwater meer via het riool, maar gaat alles via berging. Het rapport beschrijft drie ontwerpuitgangspunten voor de varianten: 1. het vergroten van de sponswerking van de straat (dus meer water bergen en vasthouden); 2. het bovengronds in goede banen leiden van overtollig water; 3. het vergroenen van de straat.
 
 
Download hieronder het hele rapport 'Het klimaat past ook in uw straatje'.

Meer artikelen met dit thema

Een druk­te van je­wel­ste on­der de grond

26 apr om 14:31 uur

Hoe goed heeft jouw gemeente alle kabels in beeld?

We zien het niet altijd, maar ze zijn er wel. Kabels…

Lees verder »
flash_onNieuws

Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers

19 apr om 19:41 uur

Eindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…

Lees verder »
descriptionArtikel

De straat is van iedereen

10 apr om 09:57 uur
Deze week, van 6 tot en met 12 april is het de week van de rechtvaardige straat. In deze week is er extra aandacht…
Lees verder »
descriptionArtikel

Klimaat Expo: Mobiele waterkering van Waterschot B.V. beschermt tegen waterschade

8 apr om 09:51 uur
Op de Nationale Klimaat Expo tonen verschillende exposanten hun innovaties om zo hun vakgenoten en -collega's te…
Lees verder »
descriptionArtikel

Samen herstellen we de waterkringloop

8 apr om 09:25 uur
Hevige regenbuien en extreme droogte zorgen ervoor dat we steeds beter moeten nadenken over een klimaatbestendige…
Lees verder »

Klimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel

2 apr om 08:52 uur
Op de Nationale Klimaat Expo tonen weer verschillende exposanten hun innovaties om zo hun vakgenoten en -collega's…
Lees verder »

Mooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden

27 mrt om 11:54 uur

De Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…

Lees verder »
flash_onNieuws

Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train

22 mrt om 13:37 uur

Rijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…

Lees verder »