Project

Eerste km boulevard Scheveningen open voor publiek

De eerste kilometer van de nieuwe boulevard van Scheveningen is eind maart opengegaan voor publiek. Bijna twee jaar lang is er gewerkt in het deel tussen de Scheveningseslag en de keerlus van tramlijn 11, naar een ontwerp van de recent overleden architect Manuel De Solà-Morales.

Eerste km boulevard Scheveningen open

 

Bezoekers bereiken de boulevard via de opvallende blauwe voetgangersbrug aan het Seinpostduin. Natuursteen, klinkers, groenstroken en schelpenasfalt zorgen voor een hoogwaardige uitstraling. Fraaie bankjes gunnen wandelaars een moment van rust en 's avonds creëert de sfeervolle verlichting een prettige ambiance. Nieuwe kiosken en vele strandpaviljoens bieden gelegenheid tot verblijf.  

Originele kustlijn

Bijzonder aan de nieuwe boulevard is dat hij de originele, golvende kustlijn van Scheveningen volgt. Dit maakt de gevoelsafstand tussen Scheveningen-Bad, -Dorp en -Haven  kleiner. Daarnaast worden auto’s, fietsers en voetgangers door hoogteverschillen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Er komt minder ruimte voor auto’s en meer voor fietsers en voetgangers.

Sprookjesbeelden aan Zee

De beeldentuin van museum Beelden aan zee krijgt met de metamorfose van de boulevard een heel nieuw ontwerp.  De 23 sprookjesachtige beelden van Tom Otterness worden dit voorjaar weer geplaatst in de nieuw ontworpen beeldentuin. Deze ligt straks midden op de wandelboulevard, wat het veiliger en makkelijker maakt voor kinderen om in de beeldentuin te spelen. In de tuin staat een bijzondere trap naar het museum die bestaat uit losse natuursteenblokken. Lees hier meer over de Beeldentuin.

Verlichting

De nieuwe boulevard is niet alleen bijzonder vanwege haar ontwerp. Ook wordt zoveel mogelijk gewerkt met duurzame materialen. De nieuwe verlichting is daar een goed voorbeeld van. Architect De Solà-Morales deed tijdens een verblijf in Kroatië inspiratie op voor de nieuwe verlichting op de boulevard. De hoekige lichtmast die hij daar aantrof sloot perfect aan op zijn ideeën voor het nieuwe ontwerp. Naast de hoekige mast werd een variant met een bolvormige lichtkap ontworpen. Alle verlichting is led en wordt op afstand aangestuurd door een dynamisch systeem. Meer over de verlichting>>>

Nieuwe dijk

Het stuk nieuwe boulevard tussen de Scheveningseslag en de keerlus van tram 11 heeft niet alleen bovengronds een metamorfose ondergaan, ook ondergronds is van alles gebeurd. Het belangrijkste is wel de nieuwe 1-kilometer lange dijk, die de Scheveningse kust zeker voor de komende 100 jaar veilig maakt.
  

Deel dit artikel