Niet beter, wel anders

vrijdag 9 februari 2018
timer 2 min
Ewald van Hal van de vereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek, gaat nader in op de verschillen in kwaliteitsnormen voor Nederlandse en Belgische bestrating.

In het artikel ‘Kwaliteit gebakken klinkers bepalend voor de duurzaamheid openbare ruimte’ laat Jaap Suurmeijer van de Belgische steenbakkerij Vande Moortel optekenen dat de kwaliteitsnorm voor straatbaksteen in België hoger ligt dan in Nederland. Jammer dat onduidelijk blijft wat hij onder ‘kwaliteit’ verstaat. Feit is dat België een andere norm voor de gebakken kleiklinker hanteert dan Nederland voor de straatbaksteen. Daar zit dan ook de crux van het verhaal.

 

België en Nederland hanteren ieder een eigen definitie van kwaliteit van straatbaksteen. Onze zuiderburen betrekken hierbij vooral de hardheid van het gebakken materiaal. In Nederland kijken we vooral naar de mate waarin het materiaal op de langere termijn voldoende stroef blijft. De eeuwenlange ervaring van Nederlandse overheden met straatbaksteen heeft in de loop der tijd waardevolle ervaringen opgeleverd. Een daarvan is de relatie tussen de wateropname van een straatbaksteen en de glij-/slipweerstand op de lange termijn. Deze waardevolle ervaringen zijn verwerkt in de Nederlandse BRL 2360 voor straatbaksteen. Deze gaat een stevige stap verder dan de Europese norm NEN EN 1344. Straatbakstenen die aan de BRL 2360 voldoen worden geleverd met KOMO-keur.

 

In België hoeft straatbaksteen niet aan de Nederlandse BRL 2360 te voldoen. De algemene opvatting daar is dat een kleiklinker vooral heel hard moet zijn gebakken. In vakjargon: deze moet Klasse 0-4 zijn. Zulke stenen kan de Nederlandse baksteenindustrie zonder probleem leveren. Toch verkiezen Nederlandse opdrachtgevers de zogeheten Klasse 4-8 of 4-12. De steen is dan minder hard gebakken, heeft een hogere wateropname maar is meer duurzaam stroef.

 

Over de stroefheid van harde vloerafwerkingen zijn in Europees verband nog geen afspraken gemaakt. Ieder land mag dus eigen eisen stellen. Zo kan het ene land prioriteit geven aan de hardheid van de straatbaksteen terwijl een ander land bijvoorbeeld de stroefheid belangrijker vindt. Nederland nam ondertussen het voortouw in de ontwikkeling van een Europese testmethode voor harde vloerafwerkingen. Op die wijze kan heel Europa straks profijt trekken van de Nederlandse gebruikservaringen met straatbaksteen. Tot die tijd zijn Nederland en België eisen vooral anders, niet beter.

Auteur: Mr Ewald L.J. van Hal, Directeur vereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

FURNS: jouw partner in maatwerk en advies

1 mei om 09:53 uur

Bij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…

Lees verder »
descriptionArtikel

Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie

24 okt om 08:59 uur

Het gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…

Lees verder »
descriptionArtikel

Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft

6 okt om 10:07 uur

Wat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…

Lees verder »
flash_onNieuws

Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen

30 sep om 14:33 uur

Duurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren

21 sep om 13:52 uur

De auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte

20 sep om 13:41 uur

Van levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

Lees verder »
descriptionArtikel

Dorpsplein Alphen krijgt nieuw leven dankzij herinrichting

19 sep om 11:03 uur

In augustus 2015 werd Alphen, een dorp in de gemeente West Maas en Waal, getroffen door een hevige regenbui die…

Lees verder »
descriptionArtikel

Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?

18 sep om 09:24 uur

Bij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…

Lees verder »