Drie voorbeelden die meer inzicht geven in toegankelijkheid
Het nieuwe aandachtspunt blijkt voor vele ambtenaren en professionals in hun werkveld nog wel een ontdekkingstocht. En dat is begrijpelijk. Toegankelijkheid heeft zoveel facetten dat het een uitdaging is om die in één keer allemaal te overzien en er rekening mee te houden. Daarom deze keer drie voorbeelden om gevoel te krijgen bij toegankelijkheid en er lering uit te trekken.
Verhoogd plateau
We zien steeds vaker dat parkeerplaatsen op een verhoogd plateauworden aangelegd. Dat is voor een valide gebruiker geen probleem, doch voor een rolstoeler en rollatorgebruiker zijn dat nare randjes. Het zijn steile hellinkjes waar je niet zomaar tegenop komt. En als zij hun rolstoel achterin de auto moeten opbergen en daarvoor een tillift gebruiken, gaat dat niet of lastig doordat de rolstoel dan precies op de schuine rand staat. Het is überhaupt onhandig om boodschappen in je auto te moeten zetten als je op zo'n schuine rand staat te balanceren, ook als je valide bent.

Op bovenstaande foto ziet u nog iets dat over het hoofd is gezien. Aan de linkerzijde van de linkse gehandicaptenparkeerplaats is een boom geplaatst precies op de plek waar de rolstoeler zijn transfer uit de auto moet maken. Aangezien het formaat van de gehandicaptenparkeerplaats niet aan de eisen voldoet (1,5m te smal en te kort), kan de transfer vanuit de auto niet in het parkeervak plaatsvinden, doch dient dat op het boomrooster plaats te vinden, hetgeen natuurlijk vreselijk onhandig is en ook raar.
Alles moet kloppen
Nu lijkt het natuurlijk of die transfer bij de rechterparkeerplaats geen probleem vormt. Niets is minder waar. De bestuurder heeft ook daar niet de vereiste 1,5m extra. En als er een passagier uit de auto zou moeten transfereren, dan moet dat op de plek die gemarkeerd is als parkeerplek voor scooters en brommers. Dat gaat dus ook niet lukken als die er geparkeerd staan.
Uit dit voorbeeld blijkt dat toegankelijkheid pas echt gerealiseerd wordt als 'alles klopt'. Enkele van de vele zaken waarop gelet dient te worden:
- leg gehandicaptenparkeerplaatsen aan die voldoen aan de vereiste afmetingen, zodat achter en aan één zijde van de auto de extra 1,5m beschikbaar is die nodig is om als rolstoeler te functioneren;
- vermijd hoogteverschillen met de rijweg. In- en uitladen van de rolstoel, rollator en boodschappen lukt vele malen makkelijker als de bestrating egaal is;
- zorg voor een goede, geleidelijke oprit naar het trottoir (zoals die in dit voorbeeld er ook ligt);
- breng aan de zijden van gehandicaptenparkeerplaatsen geen extra obstakels aan, die voor ongemak of ontoegankelijkheid zorgen zoals her en der geplaatste scooters, brommers, fietsen, bomen of winkelwagens, waardoor de gehandicaptenparkeerplaats niet of nauwelijks te bereiken en/of gebruiken is.
Onhandig
Een tweede voorbeeld wordt ook ingegeven door gehandicaptenparkeerplaatsen die onhandig zijn aangelegd. Ze zien er voor iemand die niet gehandicapt is waarschijnlijk prima uit. Voor de mindervalide zijn ze dat echter niet. Ik ben benieuwd welke aandachtspunten u ziet op deze twee foto's:

- beide gehandicaptenparkeerplaatsen liggen aan een drukke doorgaande weg. De rolstoeler moet de transfer uit de auto op de rijweg maken, hetgeen gevaarlijk is en niet voldoet aan de richtlijnen;
- bij beide gehandicaptenparkeerplaatsen wordt het gebruik gehinderd door bomen en hun boomranden. Gebruik van een tillift of hefplateau voor de transfer van de rolstoel uit de auto is hier niet mogelijk;
- op de rechter foto is het verkeersbord op een lantaarnpaal geplaatst. Die lantaarnpaal staat precies bij de zijdeur van de te parkeren auto, hetgeen een transfer uit de auto aan die zijde nog verder bemoeilijkt.
Geleidelijnen

Inhaalslag

Een bordje neerzetten is niet voldoende om uw openbare ruimte toegankelijk te maken
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bewegen voor iedereen: de openbare ruimte als uitnodiging
24 dec om 09:00 uurDenise Janmaat beweegt zich dagelijks door steden en wijken met een dubbele pet op: als adviseur…
Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum maakt plaats voor ruimte en sfeer
23 dec om 08:41 uurWat ooit een krappe en onoverzichtelijke winkelstraat was, is na een intensief herinrichtingsproces veranderd…
Slim betalen voor energie: eenvoudige, eerlijke en duurzame marktstroom
22 dec om 08:56 uurMarkten en evenementen vragen om betrouwbare en efficiënte stroomvoorziening. Seijsener Techniek biedt slimme…
Intensief maaien: accukracht die brandstofmotoren evenaart
19 dec om 10:44 uurProfessionals in groenbeheer en openbare ruimte weten: voor het zwaardere werk is alleen het beste goed genoeg…
Derde magazine Ruimte voor Bewegen van 2025 is live!
18 dec om 09:12 uurDe nieuwe editie van Ruimte voor Bewegen is gepubliceerd. In dit digitale magazine staat de inrichting van de…
RIVM publiceert vuistregels voor inrichten gezonde leefomgeving
18 dec om 08:00 uurVoor zaken als bewegen, groen en ontmoeten ontbreken harde ruimtelijke normen, wat hun positie in beleid en…
Young professional in de openbare ruimte: Pim Buijs
15 dec om 10:49 uurOok in de openbare ruimte is de zoektocht naar een nieuwe generatie gaande. Straatbeeld geeft ter inspiratie in…
Onderzoek brengt hindernissen én aanbevelingen om in openbare ruimte te bewegen in kaart
15 dec om 08:30 uurHoe beweegvriendelijk is de Nederlandse openbare ruimte eigenlijk? Het Mulier Instituut onderzocht in opdracht…
