Drie voorbeelden die meer inzicht geven in toegankelijkheid
Het nieuwe aandachtspunt blijkt voor vele ambtenaren en professionals in hun werkveld nog wel een ontdekkingstocht. En dat is begrijpelijk. Toegankelijkheid heeft zoveel facetten dat het een uitdaging is om die in één keer allemaal te overzien en er rekening mee te houden. Daarom deze keer drie voorbeelden om gevoel te krijgen bij toegankelijkheid en er lering uit te trekken.
Verhoogd plateau
We zien steeds vaker dat parkeerplaatsen op een verhoogd plateauworden aangelegd. Dat is voor een valide gebruiker geen probleem, doch voor een rolstoeler en rollatorgebruiker zijn dat nare randjes. Het zijn steile hellinkjes waar je niet zomaar tegenop komt. En als zij hun rolstoel achterin de auto moeten opbergen en daarvoor een tillift gebruiken, gaat dat niet of lastig doordat de rolstoel dan precies op de schuine rand staat. Het is überhaupt onhandig om boodschappen in je auto te moeten zetten als je op zo'n schuine rand staat te balanceren, ook als je valide bent.
Op bovenstaande foto ziet u nog iets dat over het hoofd is gezien. Aan de linkerzijde van de linkse gehandicaptenparkeerplaats is een boom geplaatst precies op de plek waar de rolstoeler zijn transfer uit de auto moet maken. Aangezien het formaat van de gehandicaptenparkeerplaats niet aan de eisen voldoet (1,5m te smal en te kort), kan de transfer vanuit de auto niet in het parkeervak plaatsvinden, doch dient dat op het boomrooster plaats te vinden, hetgeen natuurlijk vreselijk onhandig is en ook raar.
Alles moet kloppen
Nu lijkt het natuurlijk of die transfer bij de rechterparkeerplaats geen probleem vormt. Niets is minder waar. De bestuurder heeft ook daar niet de vereiste 1,5m extra. En als er een passagier uit de auto zou moeten transfereren, dan moet dat op de plek die gemarkeerd is als parkeerplek voor scooters en brommers. Dat gaat dus ook niet lukken als die er geparkeerd staan.
Uit dit voorbeeld blijkt dat toegankelijkheid pas echt gerealiseerd wordt als 'alles klopt'. Enkele van de vele zaken waarop gelet dient te worden:
- leg gehandicaptenparkeerplaatsen aan die voldoen aan de vereiste afmetingen, zodat achter en aan één zijde van de auto de extra 1,5m beschikbaar is die nodig is om als rolstoeler te functioneren;
- vermijd hoogteverschillen met de rijweg. In- en uitladen van de rolstoel, rollator en boodschappen lukt vele malen makkelijker als de bestrating egaal is;
- zorg voor een goede, geleidelijke oprit naar het trottoir (zoals die in dit voorbeeld er ook ligt);
- breng aan de zijden van gehandicaptenparkeerplaatsen geen extra obstakels aan, die voor ongemak of ontoegankelijkheid zorgen zoals her en der geplaatste scooters, brommers, fietsen, bomen of winkelwagens, waardoor de gehandicaptenparkeerplaats niet of nauwelijks te bereiken en/of gebruiken is.
Onhandig
Een tweede voorbeeld wordt ook ingegeven door gehandicaptenparkeerplaatsen die onhandig zijn aangelegd. Ze zien er voor iemand die niet gehandicapt is waarschijnlijk prima uit. Voor de mindervalide zijn ze dat echter niet. Ik ben benieuwd welke aandachtspunten u ziet op deze twee foto's:
- beide gehandicaptenparkeerplaatsen liggen aan een drukke doorgaande weg. De rolstoeler moet de transfer uit de auto op de rijweg maken, hetgeen gevaarlijk is en niet voldoet aan de richtlijnen;
- bij beide gehandicaptenparkeerplaatsen wordt het gebruik gehinderd door bomen en hun boomranden. Gebruik van een tillift of hefplateau voor de transfer van de rolstoel uit de auto is hier niet mogelijk;
- op de rechter foto is het verkeersbord op een lantaarnpaal geplaatst. Die lantaarnpaal staat precies bij de zijdeur van de te parkeren auto, hetgeen een transfer uit de auto aan die zijde nog verder bemoeilijkt.
Geleidelijnen

Inhaalslag

Een bordje neerzetten is niet voldoende om uw openbare ruimte toegankelijk te maken
Meest gelezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Straatbeeld op de Vakbeurs Openbare Ruimte: kennis delen door ontmoeting en lezingen
12 sep om 13:00 uurAls strategisch partner van de grootste vakbeurs in de openbare ruimte van Nederland is het vakblad Straatbeeld…
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Dinxperlo maakt huiskamer van het centrum met Marktstroom.nl als stopcontact
18 sep om 13:37 uurWinkelgebieden zijn volop in transitie. Gemeenten die niet anticiperen op het veranderende koopgedrag van…
Paleto & Pixel: slimme overkappingen voor duurzame mobiliteit en leefbare steden
18 sep om 10:54 uurDe fiets speelt een steeds grotere rol in het mobiliteitsbeleid van gemeenten. Fietsen is gezond, duurzaam en…
Hoe breng je met de MKI als gunningscriterium de CO2-uitstoot met driekwart terug?
18 sep om 09:24 uurBij provinciale infrastructuur is asfalt verantwoordelijk voor een groot deel van de CO₂-uitstoot. Bij een…
Cascades van natuursteen: de watertrap die Leidsche Rijn kleur geeft
18 sep om 09:15 uurIn het hart van het Utrechtse Leidsche Rijn ligt een park dat meer is dan zomaar een groenstrook. Het…
Grijs en groen in harmonie? Het kan met NCB stenen van MBI
16 sep om 14:40 uurNCB (New City Basic) stenen zijn waterpasserende straatstenen met een open ruimte tot maar liefst 40 procent.…
Sterk, stijlvol en efficiënt: Afvalbak Lixo
16 sep om 14:38 uurDe Lixo afvalbakken van Erdi bieden een duurzame en praktische oplossing voor afvalverwerking in openbare…