‘Optimale’ geleidelijnen winkelcentrum Alkmaar

‘Optimale’ geleidelijnen winkelcentrum Alkmaar
Dikwijls wordt voor trappen in openbare ruimtes dezelfde kleur materiaal gebruikt als voor de rest van de bestrating. Hierdoor is de diepte voor voetgangers vaak moeilijk of zelfs te laat in te schatten. Hetzelfde was het geval op het plein van het winkelcentrum De Mare in Alkmaar.
Fysiek te gebruiken routes
Om ongelukken te voorkomen, heeft de gemeente Alkmaar ervoor gekozen fysiek te gebruiken routes aan te brengen in de ruimte, die zijn ontwikkeld door TG Lining. Deze zijn uitsluitend in voetgangersgebieden aangebracht en bestaan uit obstakelvrije natuurlijke gidslijnen, zoals een muur of graskant. Daar waar die ontbreken of niet betrouwbaar zijn, is een kunstmatig geprofileerde gidslijn (geleidelijn) aangebracht. Een waarschuwingsmarkering (klanktegeltype TGKTB) is aangebracht waar men een voetgangersgebied verlaat of betreedt of waar voor de blinde en slechtziende een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Specifieke plaatsen, zoals een opstapplaats voor de bus, worden aangegeven met de zogenoemde informatiemarkering type TGMTB.
Juiste toepassing
De gebruikswaarde van deze voorzieningen is afhankelijk van de juiste toepassing in de openbare ruimte. Een goed bruikbare geleidelijn en markering, op een verkeerde plaats aangebracht, kan daardoor minder of onbruikbaar zijn of zelfs de gebruiker in gevaar brengen.
Nadat het winkelcentrum De Mare was uitgebreid en gerenoveerd, heeft men in overleg met de plaatselijke belangenorganisatie niet voor de traditionele betonnen ribbelgeleidelijn en noppenmarkering gekozen, maar voor de door TG Lining ontwikkelde ‘optimaal’ bruikbare geleidelijn en markering.
Waarom ‘optimale’ geleidelijn
Men spreekt van een ‘optimale’ geleidelijn, als er op iedere voorkeurswijze met minimale inspanning en aandacht, gebruik van kan worden gemaakt. Iedereen met een visuele beperking ontwikkelt namelijk een bepaalde voorkeurswijze bij het inzetten van de (overige) zintuigen, om deze beperking te compenseren. Het kwaliteitscriterium voor de gebruiker is dus niet de mate van waarneembaarheid van de geleidelijn, maar de inspanning en aandacht die het vereist om er gebruik van te maken.
Waarneembaarheid
De waarneembaarheid van de traditionele Nederlandse betonnen ribbeltegel geleidelijn is gebaseerd op een zijdelingse belasting van het enkelgewricht. Als men daar meerdere stappen op moet lopen, vergt dat inspanning en aandacht omdat men bewust zodanig gaat lopen dat de enkel minimaal wordt belast. Een ‘optimale’ geleidelijn dient overal toepasbaar te zijn. Zoals op trottoirs en perrons, maar ook in openbare gebouwen zoals gemeente- en ziekenhuizen en musea. Maar de herkenningskenmerken voor de gebruiker dienen ongeacht de plaats van toepassing altijd gelijk te zijn.
Niet direct functionele aspecten
Daarnaast spelen ook niet direct functionele aspecten een belangrijke rol. Een ‘optimale’ geleidelijn dient esthetisch acceptabel en duurzaam te zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat de lijn bij mechanische beschadigingen eenvoudig te repareren is, niet vuilaanhechtend is en overlast veroorzaakt en kleurvast is. TG Lining is er in geslaagd om een geleidelijn en applicatiewijze te ontwikkelen die aan alle genoemde voorwaarden voldoet.
Het complete artikel zal zijn te lezen zijn in de september editie van Straatbeeld Magazine. Klik hier voor meer informatie.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
FURNS: jouw partner in maatwerk en advies
1 mei om 09:53 uurBij FURNS geloven we in de kracht van duurzaamheid. De transitie naar een circulaire economie is in volle gang…
Vooruitkijken loont, zeker als het gaat om toegankelijkheid
29 okt om 13:37 uurBij het ontwerpen en inrichten van de openbare ruimte komt veel kijken. Er spelen talloze belangen en…
Middelburg geeft openbare ruimte een nieuwe ziel
27 okt om 09:55 uurHoe ziet de openbare ruimte van de toekomst eruit? In Middelburg draait het antwoord hierop niet alleen om…
Brouwerspoort geeft centrum Veenendaal nieuwe dimensie
24 okt om 08:59 uurHet gebied aan de oostkant van het centrum van Veenendaal was volgens Jeroen Feskens eind vorige eeuw ‘een…
Technisch probleem leidt tot complete metamorfose van Bagijnhof Delft
6 okt om 10:07 uurWat ooit een stenig en waterrijk zorgenkind was, is veranderd in een groene en levendige plek waar bewoners…
Deelawards voor Nijmegen, Den Haag en Wageningen
30 sep om 14:33 uurDuurzame mobiliteit bepaalt steeds meer het straatbeeld in steden. Deelmobiliteit draagt daarbij bij aan…
Hoe Nijmeegse straten een andere invulling van hun parkeerruimte ervaren
21 sep om 13:52 uurDe auto die moet wijken voor groen, ontmoeten en spelen. Het is steeds vaker een punt van discussie als…
Eindeloze mogelijkheden voor de inrichting en verlichting van de buitenruimte
20 sep om 13:41 uurVan levendige pleinen en groene woonwijken tot sfeervol verlichte stadscentra en parken of functionele…

