‘Sexyer kunnen we het niet maken, wel makkelijker.’
Onder leiding van Jan Klein Kranenburg van Bodem+ Rijkswaterstaat spraken het GPKL, netbeheerders, adviesbureaus, uitvoerders en bezoekers over de waarde en de mogelijkheden van zo’n Integraal Bodem Loket. Niet alleen de genoemde partijen, maar ook gemeenten zouden gebaat zijn bij een centrale ontsluiting van alle beschikbare bodeminformatie die zich nu bevindt in systemen als WION, KLIC, GIS en DINO, maar die zich ook schuilhoudt in de archieven van gemeenten, netbeheerders en uitvoeders. Een voorbeeld: bewoners klagen over langdurig kapotte straatverlichting. Wanneer de gemeente uiteindelijk de beheerder van de verlichting hierop aanspreekt, kan het antwoord goed zijn dat er gegraven moet worden voor de reparatie, maar dat ze nog wachten op de aangevraagde bodeminformatie. Op de gemeente dus.
Niet sexy
Een integraal loket kan de maatschappelijke dienstverlening van een gemeente enorm verbeteren. Minder stroom- of kabelstoringen die minder lang duren. Efficiënter Werk met Werk maken, met als gevolg dat straten minder lang open liggen. Minder ondergrondse schade bij bouwprojecten, minder vertragingen door onverwachte archeologische vondsten of onnodige belemmeringen door ARBO-regelgeving voor mogelijke risico’s die later geen echt risico bleken. Ondanks dit alles moeten gemeenten blijkbaar nog worden overtuigd van de waarde van een centrale verzameling en ontsluiting van bodemgegevens. Probleem is dat de bodem binnen gemeenten vaak een aparte (sub)afdeling betreft, iets wat een integrale aanpak juist in de weg staat. Daarbij komt dat de bodem simpelweg niet sexy is, aldus Wil Lambo van KNP en het Platform Netbeheerders. “Wethouders verbinden zich graag aan projecten die de gemeente en de bewoners zichtbaar profijt opleveren, zoals een mooiere openbare ruimte of betere infrastructuur. De ondergrond blijft daardoor vaak letterlijk en figuurlijk onzichtbaar.”
Markt pakt handschoen op
Marktpartijen daarentegen nemen het voortouw. Het Platform van Netbeheerders heeft aanzet gegeven tot integraal overleg over het onderwerp. Diverse brainstormsessies met bovengenoemde partijen heeft geleid tot Kamervragen aan Minister Schultz over de recent aangekondigde Basis Registratie Ondergrond waarin veel informatie, waaronder over kabels en leidingen, voorlopig niet wordt opgenomen. “Zonde”, vindt Jan Klein Kranenburg. “Juist de bundeling van zoveel mogelijk gegevens maakt een bodemloket waardevol.” Tijdens bij de sessie stapelen de voordelen zich op. “Nu worden er bijvoorbeeld vaak dure en overbodige onderzoeken uitgevoerd op plekken waar een ander bedrijf dat nog niet zo lang geleden ook deed”, aldus Sybren Ydema van adviesbureau MWH Global. “Onderzoeken die uiteindelijk worden betaald door de consument.”
Ambassadeurs gezocht
Herman Klut van BAM Infra zette alle bestaande archieven, informatie-, en registratiesystemen over de bodem op een rij. Een enorme bulk aan gegevens die voorlopig nog onmogelijk te integreren valt in één loket. Klut: “Dit is meer een dreamset. Als we dit ooit realiseren dan heb je een efficiëntietool die zijn weerga niet kent. Maar als we nu gewoon beginnen met de meest haalbare systemen te integreren, kunnen we al heel wat slagen maken.” Voor nu is het tijd om het Integraal Bodem Informatie Loket beter op de kaart en de netvliezen van de centrale en lokale overheden te krijgen. Daarvoor zijn wellicht ambassadeurs nodig, wethouders die het plan op waarde weten te schatten, stedenbouwkundigen die hun naam eraan willen verbinden. Inspirerende vakmensen die de boodschap over kunnen brengen. Een Integraal Bodem Informatie Loket. ‘Sexyer kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.’
Acquire Publishing heeft met de deelnemende partijen aan de brainstorm tijdens de eerste dag van de Week van de Openbare Ruimte, de mogelijkheid besproken van een Acquire-breed kennisdossier over het onderwerp. Later daarover meer informatie.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Eindhoven vervangt asfalt binnenstad voor klinkers
19 apr om 19:41 uurEindhoven vervangt bij de herinrichting van de binnenstad de asfaltbestrating van de middenstrook voor gebakken…
De straat is van iedereen
10 apr om 09:57 uurKlimaat Expo: Mobiele waterkering van Waterschot B.V. beschermt tegen waterschade
8 apr om 09:51 uurSamen herstellen we de waterkringloop
8 apr om 09:25 uurDesign Pixel overkapping voor het Alrijne ziekenhuis Leiderdorp
4 apr om 10:58 uurOp het terrein van het Alrijne ziekenhuis in Leiderdorp is een prachtige Pixel fietsenstalling voor het…
Klimaat Expo: Hemelwater afvoeren zonder buizen met de kolkgoot van Nering Bögel
2 apr om 08:52 uurMooi fietsparkeren bij de Meelfabriek in Leiden
27 mrt om 11:54 uurDe Meelfabriek, opgericht in 1884, deed ooit dienst als een stoommeelfabriek. Na de Tweede Wereldoorlog maakte…
Oud asfalt ter plekke omzetten in nieuw asfalt met de Asphalt Recycling Train
22 mrt om 13:37 uurRijkswaterstaat voert sinds kort een proef uit met de ‘Asphalt Recycling Train’ (ART). Deze machine ‘eet’ oud…